Pionierzy Zachodu

Pionierzy Zachodu  

11 września – 1 października 2023
Kanada Zachodnia   Alaska 

Przed nami

  • przejazd Dempster Highway nad Morze Arktyczne
  • odkrywanie śladów „gorzączki złota” w Jukonie i na Alasce
  • rejs promem przez fiordy zachodniego wybrzeża Alaski
  • zapierające dech widoki kanadyjskich Gór Skalistych
  • wizyta w kanadyjskich kurortach: Jasper, Lake Louise, Banff i Canmore
  • trekking do Mount Robson, najwyższego szczytu Gór Skalistych
  • wędrówki po parkach narodowych Jasper, Banff i Yoho
  • emocjonujący rafting na Rzece Wierzgającego Konia
  • podglądanie dzikiej przyrody, łosi, niedźwiedzi, bizonów i karibu
  • zwiedzanie Calgary i nocne życie miasta

O wyprawie

Gdy na Dzikim Zachodzie rozbrzmiewał huk rewolwerów kilkaset kilometrów na północ, w Kanadzie Zachodniej trwała cicha walka z nieprzebytymi górami, prehistoryczną puszczą i niebezpiecznymi rzekami. Kolejne wyprawy próbowały odnaleźć najdogodniejsze połączenie Wielkich Prerii z Pacyfikiem. Korzystając z usług indiańskich przewodników wielcy podróżnicy pokonywali kolejne przełęcze i, bądź to leniwą rzeką Columbią, bądź rwącą rzeką Frasera spływali do oceanu. Ten burzliwy i ciekawy okres odkrywania Północnego Zachodu cały zaklęty jest w lokalnych nazwach – tutaj kogoś poniosły konie, stąd Przełęcz Wierzgającego Konia, gdzie indziej pionowe ściany góry zdawały się być nie do pokonania, stąd Forteca. Nawet pacyficzna prowincja Kolumbia Brytyjska zawdzięcza swą nazwę prestiżowemu wyścigowi Amerykanów (o lądowe połączenie Oregonu z Alaską) z Brytyjczykami (o wybrzeże Pacyfiku dla Dominium Kanady) wygranego przez tych ostatnich.

Tutaj przyroda nie dała się ujarzmić, a człowiek w górskim królestwie niedźwiedzi i łosi jest intruzem. Piękne w swojej surowości Góry Skaliste są zupełnie inne od gór jakie znamy. Nie ma tu alpejskich łąk porośniętych kwiatami, czy szlaków pełnych ludzi. Jest nieprzenikniona tajga, z której wyrastają skalne wyspy rozdzielone wielkimi dolinami. Wyspy te ciągną się nie dziesiątkami, nawet nie setkami, ale tysiącami kilometrów. Doliny z kolei upstrzone są licznymi jeziorami z krystalicznie czystą wodą. W tajdze roi się od niedźwiedzi, łosi, jeleni, wilków i wielu innych gatunków. Rzeki pełne są pstrągów i łososi. A dotarcie w wiele miejsc możliwe jest piechotą lub na końskim grzbiecie.

Wreszcie Jukon, jedno z trzech terytoriów Kanady (pozostałe to prowincje). Najmniej zaludnione, niedostępne. Swój rozkwit zawdzięcza „gorączce złota” z końca XIX wieku, kiedy to tysiące poszukiwaczy szczęścia z całego świata przybywało w rejon rzeki Klondike, by odnaleźć ukryte w górach skarby. W ciągu kilku miesięcy na zupełnym pustkowiu powstawały miasta, rozwijały się szlaki komunikacyjne, rozkwitało życie. Dziś echa tamtych czasów można spotkać nie tylko w Dawson City czy Whitehorse, ale również przemierzając bezludne i dzikie tereny.

Plan wyprawy

1 dzień: Wylot do Kanady

Spotykamy się na Lotnisku Chopina w Warszawie i wylatujemy do Kanady. Jeszcze tego samego dnia przylatujemy do Whitehorse – stolicy Jukonu. Z lotniska jedziemy do hostelu zlokalizowanego w centrum miasta. Po zakwaterowaniu udajemy się na pierwszą kanadyjską kolację. Nocleg w hostelu.

2 dzień: Zwiedzanie Whitehorse i wyjazd w interior (220 km)

Od rana odbieramy samochody terenowe (campery), które będą towarzyszyły nam podczas całej wyprawy. Następnie zwiedzamy Whitehorse, klimatyczne miasteczko położone nad rzeką Jukon, udajemy się na spacer wzdłuż Miles Canyon i na punkty widokowe. Po południu robimy zakupy żywności na wyprawę i ruszamy w głąb Jukonu. Jedziemy wzdłuż Klondike Highway w kierunku północnym. Trasa prowadzi przez dzikie góry porośnięte nieprzebytą tajgą. Po drodze zatrzymujemy się nad rzeką Jukon i robimy krótki spacer na punkt widokowy Five Finger Rapid. Wieczorem dojeżdżamy nad jezioro Tatchun. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

3 dzień: Przejazd przez Jukon (510 km)

Kontynuujemy przejazd Klondike Highway wzdłuż malowniczo wijącej się na tym odcinku rzeki Jukon. Kolejne postoje wyznaczają nam przecinane dopływy Jukonu – rzeki Pelly i Stewart. Po dotarciu do Klondike River odbijamy na prawo i wjeżdżamy na kultową, szutrową drogę Dempster Highway. Prowadzi ona na daleką północ, do indiańskiej wioski Inuvik na Terytorium Północno-zachodnim i dalej do Tuktoyaktuk nad Morzem Arktycznym. Robimy krótki odpoczynek w górach Tombstone i zatrzymujemy się na nocleg nad rzeką Ogilvie. Nocleg camperach/namiotach na campingu.

4 dzień: Przejazd kultową Dempster Highway ku północy (540 km)

Ten dzień to prawdziwa gratka dla miłośników odludnych i nieskończonych przestrzeni. Kontynuujemy przejazd Dempster Highway. Krajobraz zmienia się z każdym przejechanym kilometrem. Miejsce nieprzebytej tajgi zajmuje bezdrzewna tundra, pełna traw i karłowatych krzewów. Uzupełniamy zapasy żywności i paliwa w Eagle Plains i przekraczymy koło podbiegunowe północne. Kolejne postoje wyznaczają nam granica Jukonu i Terytorium Północno-zachodniego, przeprawa promowa przez rzekę Peel i kolejna przez rzekę Mackenzie. Przy odrobinie szczęścia obserwujemy niedźwiedzie grizzly, karibu (kanadyjskie renifery) i woły piżmowe. Po dotarciu do Inuvik nocleg w camperach/namiotach na campingu nad rzeką Mackenzie.

5 dzień: Wycieczka nad Morze Arktyczne (300 km)

Inuvik to nie ostatni przystanek na naszej drodze ku północy. Naszym celem jest dotarcie nad samo Morze Arktyczne. Po uzupełnieniu żywności i paliwa ruszamy w kierunku indiańskiej wioski Tuktoyaktuk. Wioskę zamieszkuje 900 osobowa społeczność łącząca tradycyjny sposób życia z nowoczesnym wykorzystaniem położenia w Arktyce. Głównym źródłem utrzymania mieszkańców są karibu, a wioska nie dość że jest najdalej na północ Kanady położoną osadą posiadającą drogowe połączenie z resztą kraju, to jeszcze jako pierwsza oficjalnie odzyskała swoją rdzenną nazwę. Po dotarciu do potocznie nazywanego „Tuk” odważni oddają się lodowatej kąpieli w Morzu Arktycznym. Po południu powrót do Inuvik, nocleg w camperach/namiotach na campingu.

6 dzień: Powrót na południe (660 km)

Rozpoczynamy przejazd powrotny Dempster Highway w kierunku „cywilizacji”. Ponownie przeprawiamy się promem przez Mackenzie i Peel River, wracamy do Jukonu i uzupełniamy zapasy paliwa w Eagle Plains. Wieczorem zatrzymujemy się w Parku Tombstone. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

7 dzień: Śladami poszukiwaczy złota (110 km)

Dzień przeznaczamy na odpoczynek od samochodu. Rozpoczynamy od krótkiego trekkingu wzdłuż North Klondike River na punkt widokowy na skaliste góry Tombstone. Następnie wracamy na Klondike Highway i po godzinie dojeżdżamy do Dawson City, legendarnego miasteczka, założonego pod koniec XIX wieku przez poszukiwaczy złota nad ujściem rzeki Klondike do Jukonu. Spacerujemy urokliwymi uliczkami, zatrzymujemy się przy budynkach po licznych teatrach, hotelach, kasynach, saloon’ach i domach publicznych, świadczących o dawnej wielkości miasta. Na przełomie XIX i XX wieku Dawson City było sercem słynnej amerykańskiej „gorączki złota”. W jego okolicy wydobywano wielkie ilości kruszcu, a miasto tętniło życiem kilkudziesięciu tysięcy poszukiwaczy. Na początku XX wieku wraz z końcem „gorączki złota” miasteczko opustoszało, a poszukiwacze szczęścia przenieśli się w inne rejony Jukonu i Alaski. Jednak ślady tej burzliwej choć krótkiej historii widać w zabudowie miasteczka do dziś. Wieczorem udajemy się na show do kasyna Diamond Tooth Gerties, zwiedzamy klimatyczne saloon’y, degustujemy wyroby lokalnego browarnictwa. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

8 dzień: Welcome to Alaska (460 km)

Żegnamy się z Dawson City, ale to nie koniec odnajdywania śladów „gorączki złota” podczas naszej wyprawy. Przekraczamy rzekę Jukon na niedużym promie i wjeżdżamy na malowniczą drogę „Top of the World Highway” (Droga na Szczycie Świata). Prowadzi ona grzbietem wzgórz z pięknymi panoramami 360 stopni. Po dwóch godzinach delektowania się widokami dojeżdżamy do granicy ze Stanami Zjednoczonymi i wjeżdżamy na Alaskę. Dzięki zmianie czasu zyskujemy godzinę, którą jeszcze tego samego dnia stracimy wracając do Kanady.

Dojeżdżamy do Taylor Highway i jedziemy na południe do klimatycznej miejscowości Chicken, słynnej z pomnika wielkiego kurczaka i festiwalu Chickenstock. Kontynuujemy przejazd na południe do Tetlin Junction, gdzie Taylor Highway łączy się ze słynną Alaska Highway. Nim odbijemy na wschód ponownie w kierunku Jukonu zatrzymujemy się miejscowości Tok, by uzupełnić zapasy paliwa. W Tok znajduje się również restauracja Fast Eddy’s – prawdopodobnie najsłynniejsza restauracja wzdłuż całej Alaska Highway. Oczywiście zatrzymujemy się w niej na lunch. Po odpoczynku ruszamy Alaska Highway w drogę powrotną do Kanady. Jeszcze tego samego dnia ponownie przekraczamy granicę. Nocleg w camperach/namiotach na campingu tuż na miejscowością Beaver Creek.

9 dzień: Wspaniałe widoki na "Himalaje Północy" (510 km)

Ten dzień to prawdziwa gratka dla miłośników górskich widoków. Przed południem kontynuujemy podróż Alaska Highway. Towarzyszą nam wspaniałe widoki na ciągnący się w nieskończoność łańcuch gór Św. Eliasza potocznie tu nazywanych „Himalajami Północy”. Najwyższym szczytem tego pasma, jak i całej Kanady jest słynny Mt. Logan (5959 m n.p.m.). Zatrzymujemy się nad malowniczym jeziorem Kluane, a następnie w miejscu gdzie często widuje się owce jukońskie (tzw. dall sheep). Po dotarciu do miejscowości Haines Junction robimy dłuższy postój na lunch i wizytę w niezwykle interesującej informacji turystycznej.

Następnie na krótki czas żegnamy się z Alaska Highway i wjeżdżamy na Haines Highway, drogę która zaprowadzi nas ponownie na Alaskę, jak i w fiordy Oceanu Spokojnego. Tym razem wjeżdżamy centralnie w góry Św. Eliasza, które praktycznie w całości objęte są ochroną Parku Narodowego „Kluane”. Zatrzymujemy się nad malowniczym jeziorem Kathleen, mijamy przełęcz Chilkat i wjeżdżamy na Alaskę. Tuż przed Haines otwierają nam się wspaniałe widoki na ośnieżone góry i podłużne oceaniczne fiordy. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

10 dzień: Skagway, czyli prawdziwa podróż w czasie

Dzień rozpoczynamy od przeprawy promem z Haines do miasteczka Skagway. Godzinny rejs prowadzi morskim szlakiem, którym ponad 120 lat temu tysiące poszukiwaczy złota i przygód przybywało statkami z Seattle na Alaskę i docelowo do Jukonu. Ich marzenia o wielkim bogactwie ukrytym w dorzeczu Klondike rozpoczynały się Skagway, skąd przez śnieżne przełęcze Chilkoot i White wędrowali z całym dobytkiem na plecach na drugą stronę gór. Tam pozostawało już tylko na własnoręcznie zrobionych łodziach spłynąć Jukonem do Dawson City.

Dziś do Skagway zamiast pionierów przypływają w sezonie wycieczkowcami tysiące turystów, przez Chilkoot Pass prowadzi słynnych szlak trekkingowy, a przez White Pass przechodzi linia kolejowa i asfaltowa droga. Ale klimat miejsca udało się zachować, o czym przekonujemy się podczas zwiedzania miasteczka, wizyty w saloon’ach, czy na zabytkowym dworcu kolejowym. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

11 dzień: Przejazd Alaska Highway (510 km)

Żegnamy się z klimatycznym Skagway i ponownie wracamy do Kanady. Granica wytyczona jest tutaj na przełęczy White Pass, raptem 20 km za miasteczkiem. Wspinamy się po krętej drodze na przełęcz i wjeżdżamy w góry. Nasza trasa prowadzi południowym odcinkiem Klondike Highway, tej którą podróżowaliśmy już z Whitehorse do Dawson City. Nie wracamy jednak do Whitehorse, ale w klimatycznej miejscowości Carcross odbijamy na wschód w kierunku Alaska Highway. To potocznie zwana Alcan’em wojskowa droga o długości ponad 1400 mil wybudowana w zaledwie kilka miesięcy 1942 roku. Jej celem było połączenie „kontynentalnych” Stanów Zjednoczonych z terytorium Alaski i umożliwienie transportu uzbrojenia w czasie II wojny światowej. Dziś Alaska Highway, oprócz celów zaopatrzeniowych, stanowi atrakcję turystyczną po której rzesze podróżnych przedostają się latem z tzw. Mainland na Alaskę. My przemierzamy ją w przeciwnym kierunku, by wieczorem dotrzeć do miasteczka Watson Lake. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

12-14 dzień: Cassiar Highway i Yellowhead Highway roadtrip (1510 km)

Przejeżdżając przez Watson Lake nie sposób ominąć Sign Post Forest. To park w samym centrum miasteczka, gdzie na niewielkiej przestrzeni w czasie kilkudziesięciu lat zgromadzono ponad 80 tys. znaków kierunkowych z nazwami miejscowości z całego świata i często odległością do Watson Lake. Tradycję zapoczątkował Carl Lindley, amerykański żołnierz i budowniczy Alaska Highway, który w 1942 powiesił pierwszy znak z nazwą miejscowości Danville w stanie Illinois, z której pochodził. Jego śladem poszli kolejni wojskowi, a następnie turyści przemierzający Alaska Highway.

My w Watson Lake odbijamy z głównego szlaku i wjeżdżamy na dużo rzadziej uczęszczaną Cassiar Highway, a następnie Yellowhead Highway. Przez trzy dni podróży przejeżdżamy przez malownicze, dzikie góry, mijamy liczne polodowcowe jeziora, przecinamy duże rzeki i górskie strumienie, pokonujemy przełęcze, strome zjazdy i podjazdy, by dotrzeć do Mount Robson w Górach Skalistych. Noclegi w camperach/namiotach na campingach.

15 dzień: Trekking do podnóży Mount Robson (100 km)

Mount Robson to również nazwa najwyższego szczytu kanadyjskich Gór Skalistych (3954 m n.p.m.). Aby odpocząć od samochodu ruszamy na kilkugodzinny trekking nad jezioro Kinney u podnóży masywu. Roztaczają się z niego wspaniałe widoki na południową ścianę Mount Robson i okoliczne góry.

Po powrocie do samochodów jedziemy do Jasper w prowincji Alberta, gdzie zatrzymujemy się na lunch i zwiedzanie miasteczka malowniczo położonego nad rzeką Athabasca. Jeszcze tego samego dnia wieczorem udajemy się nad pobliskie jeziora Patricia i Pyramid, skąd rozpościerają się piękne panoramy gór otaczających jeziora i samo Jasper. Nocleg w camperach/namiotach na campingu tuż obok Jasper.

16 dzień: Eksploracja Parku Narodowego „Jasper” (200 km)

Zwiedzanie Parku Narodowego „Jasper”, największego parku kanadyjskiej części Gór Skalistych, rozpoczynamy od wizyty w kanionie rzeki Maligne. Ta niewielka na pozór rzeka wypływająca z odległego o kilkadziesiąt kilometrów jeziora Maligne wydrążyła imponujący głębokością, wąski przełom. Podczas godzinnego spaceru mamy możliwość wielokrotnie zajrzeć w głąb kanionu z kilku przerzuconych nad nim mostków, jak i zejść na jego dno. Następnie jedziemy nad samo jezioro Maligne przejeżdżając w połowie drogi obok zjawiskowego jeziora Medicine.

Po południu ruszamy widokową drogą Icefields Parkway w kierunku lądolodu Columbia i lodowca Athabasca. Po drodze zatrzymujemy się w licznych widokowych miejscach, takich jak wodospady Athabasca czy jezioro Cavell, oraz robimy trekking do doliny Pięciu Jezior. Sam lądolód Columbia to największe pole lodowe w Górach Skalistych, z którego w sąsiedztwie wysokich ośnieżonych szczytów spływają dolinami liczne lodowce. Szczególnie imponujący i wyrazisty jest lodowiec Stutfield oraz wspomniany lodowiec Athabasca do którego cofającego się czoła robimy krótki spacer. Nocleg w camperach/namiotach na campingu.

17 dzień: W sercu Gór Skalistych (140 km)

Tuż po minięciu lądolodu Columbia wjeżdżamy do Parku Narodowego „Banff”, najstarszego parku Kanady. Kontynuujemy podróż Icefields Parkway co chwilę zatrzymując się na licznych punktach widokowych, w tym na niepowtarzalne jezioro Peyto. Jest to również idealne miejsce do spotkania, przy odrobinie szczęścia, żyjącej na wolności dzikiej zwierzyny: czarnych niedźwiedzi, jeleni, łosi i górskich baranów. Przekraczamy rzekę Saskatchewan, zatrzymujemy się nad malowniczym jeziorem Bow i Hector, aż w końcu docieramy do Lake Louise.

Lake Louise to jedno z największych centrów narciarskich Kanady, z blisko 150 km tras zjazdowych. Po lunchu w przydrożnej restauracji udajemy się największych atrakcji sałych kanadyjskich Gór Skalistych, nad malownicze jezioraa Moraine i Louise. Spędzamy tam całe popołudnie wpatrzeni w turkusowe wody jezior i otaczające je skaliske szczyty. Nocleg w camperach/namiotach na campingu obok miejscowości Lake Louise.

18 dzień: Rafting na Rzece Wierzgającego Konia (170 km)

Ruszamy na najbardziej emocjonujący punkt wyprawy – rafting na rzece Wierzgającego Konia. Rzeka ta jest uznawana za najlepszy akwen raftingowy w kanadyjskiej części Gór Skalistych. Jedziemy Trans-Canada Highway na zachód do miejsca startu spływu w Parku Narodowym „Yoho” w Kolumbii Brytyjskiej. Rafting rozpoczynamy od szkolenia z zasad bezpieczeństwa prowadzonego przez lokalnego instruktora. Następnie każdy uczestnik zostaje wyposażony w kompletny ekwipunek, czyli piankę ocieplającą, kamizelkę ratunkową, kask i buty antypoślizgowe. Podczas półtoragodzinnego spływu pokonujemy kilkanaście bystrzy od II do IV+ klasy, w 8-osobowych pontonach (plus instruktor). W raftingu mogą uczestniczyć osoby początkujące, jednak te doświadczone również nie będą narzekały na brak emocji.

Po raftingu wracamy Trans-Canada Highway do Parku Narodowego „Banff” w Albercie i jedziemy w kierunku Banff. Nocleg w camperach/namiotach na campingu tuż obok miasteczka.

19 dzień: Przejazd do Calgary (210 km)

Banff to urokliwe miasteczko położone nad rzeką Bow i wciśnięte pomiędzy skaliste olbrzymy, góry Cascade i Rundle. Obok pięknych widoków słynie z gorących źródeł chętnie odwiedzanych przez mieszkańców relatywnie niedalekiego Calgary. Po śniadaniu udajemy się na spacer po Banff, zakupy pamiątek, a następnie ruszamy w objazd po widokowej drodze Three Sisters Drive.

Na lunch zatrzymujemy się w miasteczku Canmore, a następnie jedziemy do Calgary, gdzie oddajemy samochody i kwaterujemy się w hostelu w „downtown”. Miasto powstało w XIX wieku jako fort wojskowy, a swój rozkwit zawdzięcza budowie kolei transkanadyjskiej i odkryciu złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. W 1988 roku w Calgary odbywały się zimowe igrzyska olimpijskie, a wiele dyscyplin rozgrywanych było w Górach Skalistych. Obecnie Calgary jest centrum przemysłowym, handlowym i kulturalnym zachodniej Kanady. Wieczorem udajemy się na pożegnalną kolację i wieczorny spacer po spokojnym centrum Calgary. Nocleg w hostelu.

20-21 dzień: Wylot z Kanady i powrót do Warszawy

Po śniadaniu ruszamy na zakupy ostatnich pamiątek i rzut oka na centrum Calgary za dnia. Po południu udajemy się na lotnisko i wylatujemy z Kanady. Następnego dnia przylatujemy do Warszawy i kończymy wyprawę.

Ważne informacje

  • Uczestnik zobowiązany jest posiadać paszport ważny minimum 6 miesięcy od daty powrotu do Polski, z przynajmniej jedną wolną stroną.
  • Uczestnik zobowiązany jest posiadać elektroniczne potwierdzenie podróży (electronic Travel Authorization, tzw.eTA) uprawniające do wjazdu na teren Kanady podróżujących drogą lotniczą w celach turystycznych.
  • Uczestnik zobowiązany jest posiadać wizę uprawniającą do wjazdu na teren Stanów Zjednoczonych w celach turystycznych.
  • Uczestnik powinien zapoznać się z informacjami o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych w tym zalecanych szczepieniach ochronnych dostępnymi na stronach https://www.gov.pl/web/dyplomacja/stany-zjednoczone-ameryki
    i https://www.gov.pl/web/dyplomacja/kanada.

Wyposażenie uczestnika

  • duży plecak lub torba podróżna (70-80 l) (jako bagaż główny)
  • mały plecak z ochraniaczem przeciwdeszczowym (30-40 l) (jako bagaż podręczny do samolotu, wykorzystywany podczas zwiedzania i w czasie trekkingu)
  • ciepły śpiwór (optimum ok. –5 stopni C)
  • gruba mata piankowa do spania lub mata samopompująca, opcjonalnie poduszka
  • kurtka trekkingowa z membraną przeciwdeszczową
  • kurtka przeciwwiatrowa z kapturem (np. softshell)
  • ciepły polar (300) lub sweter puchowy (np. Primaloft)
  • długie spodnie trekkingowe, bielizna trekkingowa (koszulki i skarpety)
  • lekki polar (100 lub 200), bluza lub koszula, lekkie długie spodnie
  • krótkie spodenki, koszulki z krótkim rękawem
  • bielizna, ciepłe skarpety, strój kąpielowy, okulary przeciwsłoneczne
  • ciepła czapka i rękawiczki, nakrycie głowy od słońca (kapelusz lub chustka)
  • buty trekkingowe powyżej kostki, opcjonalnie lekkie buty poniżej kostki
  • sandały, klapki, ręcznik szybkoschnący (2 sztuki)
  • menażka, kubek, sztućce, nóż turystyczny, opcjonalnie termos
  • latarka (najlepiej czołówka), zapasowe baterie
  • telefon komórkowy, ładowarka, powerbank, aparat fotograficzny
  • przybory higieniczne, chusteczki nawilżane, opcjonalnie suchy szampon
  • krem z filtrem (min. SPF 30), pomadka do ust, maść przeciw insektom, moskitiera
  • duże worki foliowe (3 sztuki), notatnik, długopis, igła i nitka
  • paszport, prawo jazdy i pieniądze (zabezpieczone przed wilgocią) + ksero paszportu (strony ze zdjęciem i z danymi)
  • podstawowe indywidualne lekarstwa i środki opatrunkowe (aspiryna, leki przeciwbólowe i na dolegliwości żołądkowe, środek do odkażania ran, gaziki jałowe, plastry, bandaż elastyczny), koc ratunkowy (folia NRC)

Mapa wyprawy

Whitehorse

Whitehorse, Jukon, Kanada

Inuvik

Dempster Highway, Inuvik, Terytoria Północno-Zachodnie, Kanada

Dawson City

Dawson City, Jukon, Kanada

Skagway

Skagway, Alaska, Stany Zjednoczone

Watson Lake

Watson Lake, Jukon, Kanada

Mount Robson

Mount Robson Visitor Centre, British Columbia 16, Mount Robson, Kolumbia Brytyjska, Kanada

Jasper

Jasper, Alberta, Kanada

Banff

Banff, Alberta, Kanada

Kicking Horse River

Kicking Horse River, Kolumbia Brytyjska, Kanada

Lake Louis

Lake Louise, Alberta, Kanada

Vancouver

Vancouver, Kolumbia Brytyjska, Kanada


  • Wyprawa samochodowa

  • Trekking

  • Rafting

  • Góry wysokie

  • Dzika przyroda

  • Biwak
Kanada Zachodnia, Alaska
11 września – 1 października 2023
21 dni
4 - 8 osób
Przewodnik: Wojciech Marzec

Koszty wyprawy

9900 pln
sprawdź szczegóły

Obejmuje:

  • organizację Wyprawy i opiekę polskiego Przewodnika
  • przelot na trasie Warszawa – Whitehorse i Calgary – Warszawa (samolot rejsowy, klasa ekonomiczna, bagaż główny do 23 kg + bagaż podręczny do 8 kg)
  • udostępnienie sprzętu turystycznego (2-osobowe namioty, worki transportowe, sprzęt biwakowy)
  • pakiet wyprawowy (koszulka, chusta)
  • ubezpieczenie KL i NNW
  • składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy
+ 3900 cad
sprawdź szczegóły

Obejmuje:

  • wynajęcie samochodów terenowych (camperów) z ubezpieczeniem + zakup paliwa
  • przejazdy taksówkami w Whitehorse i Calgary
  • rejs promem z Haines do Skagway
  • rafting na rzece Wierzgającego Konia
  • śniadania i kolacje od 2 do 19 dnia Wyprawy (w oparciu o posiłki przygotowywane wspólnie w warunkach turystycznych)
  • 19 noclegów w camperach (łóżka 1 i 2-osobowe), namiotach (2-osobowe) i w hostelach (pokoje wieloosobowe) zgodnie z Planem wyprawy
  • bilety wstępu do parków narodowych i zwiedzanych obiektów

Uwagi dodatkowe

szczegóły

Cena wyprawy i koszty dodatkowe nie obejmują obiadów (w oparciu o lokalną gastronomię) oraz dodatkowych usług (np. dostęp do internetu, pralnia). Dodatkowy koszt ok. 25 CAD/dzień.

Mapa wyprawy

Whitehorse

Whitehorse, Jukon, Kanada

Inuvik

Dempster Highway, Inuvik, Terytoria Północno-Zachodnie, Kanada

Dawson City

Dawson City, Jukon, Kanada

Skagway

Skagway, Alaska, Stany Zjednoczone

Watson Lake

Watson Lake, Jukon, Kanada

Mount Robson

Mount Robson Visitor Centre, British Columbia 16, Mount Robson, Kolumbia Brytyjska, Kanada

Jasper

Jasper, Alberta, Kanada

Banff

Banff, Alberta, Kanada

Kicking Horse River

Kicking Horse River, Kolumbia Brytyjska, Kanada

Lake Louis

Lake Louise, Alberta, Kanada

Vancouver

Vancouver, Kolumbia Brytyjska, Kanada