Jak przygotować się do wyprawy trekkingowej?
19 stycznia 2023

Jak przygotować się do wyprawy trekkingowej?

Wędrówki górskie to bez wątpienia jedna z najciekawszych form podróżowania, aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia. Przebywanie na łonie natury, piękne widoki oraz radość z osiągnięcia celu, a także prosty wysiłek fizyczny powodują, że w górach można świetnie odpocząć psychicznie i naładować baterie.

Często bywa tak, że weekendowe wycieczki w Beskidy stają się początkiem wielkiej przygody, a w głowie powstają już plany na dalekie wyprawy trekkingowe w Himalaje… I tu pojawia się pytanie. Czy jestem gotowy(a) na taką wędrówkę w Himalajach i jak się do niej przygotować? Spróbujemy odpowiedzieć na te dwa podstawowe pytanie.

Myśląc o tym jak przygotować się do wyprawy trekkingowej powinniśmy zastanowić się nad kilkoma kluczowymi kwestiami.

Doświadczenie turystyczne

W jego ocenie może nam pomóc podział wyjazdów górskich jakie organizujemy w OFFTRAVEL na trzy grupy. Weźmy pod uwagę czas trwania trekkingu, region górski, długość i poziom trudności trasy oraz stopień doświadczenia turystycznego uczestników (podajemy przykłady z polskich gór, aby łatwiej było sobie wyobrazić teren w jakim się poruszamy).

Łatwe wędrówki górskie

Zaliczamy do nich krótsze wycieczki w bliskie góry – na przykład weekendowe wyjazdy w Beskidy. Spędzamy w ciągu dnia kilka godzin na szlaku, wędrujemy od kilku do kilkunastu kilometrów z przewyższeniem rzędu kilkuset metrów. Idziemy z lekkim plecakiem. Mamy też możliwość przetestować sprzęt turystyczny, taki jak buty, odzież, plecak… Takie wyjazdy trekkingowe są idealne dla osób zaczynających swoją przygodę z górami i zdobywających doświadczenie. Polecamy je również, jako element treningowy przed trudniejszymi i dłuższymi wyprawami.

Przykład jednego dnia: Bieszczady, trasa: Wołosate – Tarnica – Szeroki Wierch – Ustrzyki Górne (czas: 4 godziny, dystans: 12,5 kilometra, najwyższy punkt: Tarnica 1346 m n.p.m, podejście: 683 m, zejście: 765 m).

Trekkingi średniozaawansowane

Są to kilkudniowe wędrówki, na przykład w europejskich pasmach górskich: trekking w Gorganach i Czarnohorze, trekking w Górach Rodniańskich, trekking w górach Riła i Piryn, trekking w Gruzji. Wędrujemy codziennie kilka godzin, od kilku do kilkunastu kilometrów, z przewyższeniem rzędu 1000 metrów.

Najczęściej śpimy w namiotach i chodzimy z większymi plecakami, w których nosimy swój ekwipunek turystyczny – namiot, odzież, śpiwór, prowiant na kilka dni. Jesteśmy niezależni od schronisk i „cywilizacji” (choć ta jest w zasięgu kilku godzin wędrówki), mamy możliwość biwakowania w bardzo widokowych miejscach wysoko w górach.

Takie trekkingi są świetne dla osób mających doświadczenie na polskich szlakach, które chcą poszerzać swoje “górskie horyzonty” i udać się w bardziej dzikie, zagraniczne pasma. To również idealne wyprawy przygotowawcze i sprawdzające przed wybraniem się na trekking w górach wysokich takich jak Alpy, Andy, Kaukaz, Tien-szan lub Himalaje.

Przykład jednego dnia: Tatry Zachodnie, trasa: Kiry – Czerwone Wierchy – Kondracka Przełęcz – Kuźnice (czas: 8,5 godziny, dystans: 15,5 kilometra, najwyższy punkt: Krzesanica 2122 m n.p.m, podejście: 1464 m, zejście: 1353 m).

Trekkingi zaawansowane

Należą do nich kilkunastodniowe wyprawy trekkingowe w dalekie pasma górskie i długodystansowe szlaki w polskich górach. Mogą to być trekkingi w Himalajach lub górach Tien-szan (ale również przejście Głównego Szlaku Beskidzkiego za jednym razem). Idziemy przez większość dnia, pokonując znaczne dystanse (rzędu kilkunastu i więcej kilometrów) oraz przewyższenia (często powyżej 1000 m). Wędrujemy często na wysokościach powyżej 4000 m n.p.m. Zdarzają się odcinki bardziej wymagające i eksponowane. Często jesteśmy poza cywilizacją i zasięgiem GSM. Aby wziąć udział w tego typu trekkingu i zrealizować cel wyprawy, należy mieć doświadczenie w górskich wędrówkach i dobrą kondycję. Warto również wcześniej udać się na konsultację lekarską, aby wykluczyć przeciwwskazania zdrowotne.

Przykład jednego dnia: Tatry Wysokie, trasa: Kuźnice – Zawrat – Dolina Pięciu Stawów Polskich – Palenica Białczańska (czas: 8,5 godziny, dystans: 20,3 kilometra, najwyższy punkt: Zawrat 2158 m n.p.m, podejście: 1357 m, zejście: 1390 m).

Na podstawie powyższych informacji powinieneś łatwiej być w stanie określić swoje doświadczenie górskie i ocenić o jakim trekkingu możesz myśleć. Jeśli jeszcze nie posiadasz doświadczenia, a chciałbyś je zdobywać proponujemy zacząć od łatwiejszych tras i wycieczek z przewodnikiem. Lepiej najpierw latem, a dopiero potem zimą. Na pewno skorzystasz na obecności przewodnika górskiego podczas wycieczki. On chętnie podzieli się swoim doświadczeniem, a Ty zdobędziesz nową wiedzę z zakresu turystyki górskiej.

Sporo wiedzy o tym jak bezpiecznie chodzić po górach możesz zdobyć też podczas naszych szkoleń na wyjazdach weekendowych w Beskidy.

Zdrowie

Co tu dużo pisać. Aby chodzić po górach trzeba mieć świadomość swojego stanu zdrowia i do niego dostosować rodzaj i cel wycieczki czy wyprawy trekkingowej. Zdrowy rozsądek przede wszystkim. Na przykład są choroby, które trzeba bardzo poważnie wziąć pod uwagę myśląc o wyjeździe w góry. Należą do nich np. choroby kardiologiczne (nadciśnienie, choroba wieńcowa czy niewydolność serca), nieleczona niedoczynność tarczycy czy cukrzyca. Także osoby po przebytym zawale serca, z zaburzeniami odżywiania, czy kobiety w ciąży zdecydowanie powinny odbyć konsultację lekarską przed wyprawą w góry. Równie poważnie należy potraktować przebyte urazy i kontuzje, aby zminimalizować ryzyko ich nawrotu podczas trekkingu.

Przed wyprawą w góry wysokie możesz też skorzystać z konsultacji u lekarza specjalisty przygotowującego do wypraw himalaistów. Szczegóły znajdziesz np. tutaj: medeverest.com.

Przygotowanie kondycyjne

Kondycja jest ważna, żeby w pełni cieszyć się z wyprawy w góry. Jeśli regularnie uprawiasz jakiś sport np. grasz w piłkę, jeździsz rowerem lub biegasz, prowadzisz aktywny tryb życia z dużą ilością ruchu, znacznie lepiej poradzisz sobie na szlaku niż ktoś, kto tego nie robi. Tak samo, jeśli po prostu często chodzisz po górach. Choć wiadomo, że bardzo dużo zależy też od indywidualnych predyspozycji. Do każdej górskiej wyprawy można się przygotować odpowiednio wcześnie, ale ważne jest, aby zaczynać stopniowo i nie przesadzić z wysiłkiem.

Możesz na przykład zmienić samochód na rower w drodze do pracy oraz więcej poruszać się pieszo przez kilka pierwszych tygodni. To tak na początek, jeśli wcześniej nie miałe(a)ś zbyt dużo ruchu na co dzień, prowadziłe(a)ś „stacjonarny tryb życia” i uważasz, że nie masz kondycji, a planujesz wybrać się na wycieczkę w góry. Tak wstępnie sprawdzisz swój organizm, a twoja kondycja na pewno się poprawi.

Wiadomo, że w pewnym momencie trzeba zacząć przygotowywać się konkretniej, dołożyć do pieca i zwiększyć intensywność treningu. Ważny jest nie tylko czas, przez jaki będziesz się przygotowywać, ale i systematyczność. Regularne dłuższe piesze wycieczki w okolicy, bieganie, rower, basen, treningi na nachylonej bieżni w klubie fitness, a do tego częstsze wyjazdy w góry i wędrówki z plecakiem to dobry pomysł. W planie treningowym nie zapomnij o regeneracji oraz o tym, aby nie przeforsować swojego organizmu i przez to nie zwiększyć ryzyka kontuzji.

Idąc krok dalej możesz zastosować dedykowany plan przygotowawczy pod okiem specjalisty, który zacznie się zbadania Twojego organizmu i możliwości wydolnościowych, a następnie wprowadzi określony cykl treningowy. Będzie on dostosowany do Twoich indywidualnych możliwości, predyspozycji, stanu zdrowia, a także potrzeb oraz charakteru wyprawy, na jaką się wybierasz.

Aby ułożyć taki plan możesz skorzystać z usług specjalistów w tej dziedzinie – trenerów, fizjoterapeutów i dietetyków. Szczegóły znajdziesz np. tutaj: formanaszczyt.pl.

Ekwipunek

Bardzo ważną sprawą wpływającą nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo podczas trekkingu jest odpowiednio dobrany ekwipunek. Jak to się czasem mówi „w górach nie ma złej pogody, ale jest zła odzież”. Ważne jest, abyś wiedział(a) co dokładnie będzie Ci potrzebne podczas wędrówki. Przed każdą wyprawą z OFFTRAVEL podajemy listę wyposażenia uczestnika – to rzeczy, które naprawdę sprawdzają się i są konieczne do zabrania.

Części z nich możesz jeszcze nie posiadać – chętnie doradzimy Ci, co dokładnie warto kupić, bazując na własnych wieloletnich doświadczeniach wędrowania po górach całego świata. Pamiętaj jednak, że o ile możemy sobie pozwolić na testowanie odzieży i sprzętu na sobie podczas krótszych, jedno czy dwudniowych, wyjść na szlaki w Beskidy (oczywiście zachowując zdrowy rozsądek – na takie wyjścia pewien ekwipunek jest też obowiązkowy i poruszamy ten temat np. podczas naszych szkoleń na wyjazdach weekendowych w Beskidy), to na wyprawę w Himalaje powinniśmy wziąć sprawdzony wcześniej sprzęt. Dlatego tak ważne przed długim trekkingiem są krótsze wyjścia w teren – potraktujmy je nie tylko jako element wzmocnienia kondycyjnego, ale i okazję do sprawdzenia nowego plecaka, butów, kurtki itp.

Organizacja

Wiesz, już, że aby wyruszyć na wyprawę trekkingową, powinieneś/powinnaś uwzględnić swoje doświadczenie górskie, stan zdrowia i przygotowanie kondycyjne oraz wyposażyć się w sprzęt. Co dalej?

Jedną z najważniejszych rzeczy (obok rzecz jasna dobrej pogody i towarzystwa) jest dobra organizacja trekkingu. W pierwszej kolejności ułóż plan wyprawy, tak abyś maksymalnie wykorzystał(a) czas w górach, ale i miał(a) okazję poznać kulturę kraju, do którego jedziesz. Sprawdź czy nie będzie Ci potrzebna wiza na wjazd lub inne dokumenty. Wykup dobre ubezpieczenie. Znajdź dobre połączenia lotnicze, ale nie zapomnij też o załatwieniu transportu z lotniska dalej w góry. Zapoznaj się dokładnie z trasą trekkingu aby wiedzieć, gdzie znajdziesz wodę na szlaku, gdzie będziesz mógł/mogła rozstawić namiot, czy jak w razie czego zejść najszybciej do najbliższej wsi np. w Gorganach. Jeśli jedziesz w Himalaje – koniecznie wcześniej załatw pozwolenia i wszystkie formalności, a przed Kirgistanem pomyśl gdzie kupić kartusze z gazem, aby potem w górach móc gotować. Pamiętaj też o zabraniu dobrze wyposażonej apteczki górskiej i umiejętności jej wykorzystania. Robi się tego sporo… ale to i tak nie wszystko.

Przygotowanie planu wyprawy, załatwienie formalności na miejscu i logistyka pochłaniają naprawdę sporo czasu, dlatego możesz powierzyć to wszystko nam.

  • Zajmujemy się organizowaniem wypraw trekkingowych od ponad 20 lat i mamy doświadczenie w górach całego świata
  • Bardzo dobrze znamy miejsca, w które jeździmy
  • W swoją pracę wkładamy mnóstwo zaangażowania i bardzo duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo uczestników naszych wypraw
  • Jesteśmy przewodnikami górskimi, mamy uprawnienia ratowników kwalifikowanej pierwszej pomocy
  • Współpracujemy ze sprawdzonymi lokalnymi agencjami i przewodnikami
  • Realizujemy ambitne, ale realne programy wypraw i często zbaczamy z utartych szlaków
  • Jesteśmy przede wszystkim górskimi pasjonatami, a tą pasją chcemy zarażać innych
  • Dzielimy się doświadczeniem zdobytym podczas wielu lat podróżowania
  • Twoje bezpieczeństwo i przyjemność podróżowania są dla nas najważniejsze

Opracował Jakub Czajkowski – przewodnik górski, licencjonowany przewodnik po Bieszczadzkim Parku Narodowym i Magurskim Parku Narodowym, ratownik KPP, miłośnik wszelkiej turystyki aktywnej. Dwukrotnie przeszedł Główny Szlak Beskidzki – najdłuższy górski szlak w Polsce. W OFFTRAVEL prowadzi m.in. wyprawy trekkingowe w Kirgistanie, Nepalu, Rumunii i Ukrainie oraz planuje nowe kierunki.

Polecane wyprawy